Oedeemfysiotherapie

Het menselijk lichaam bestaat voor ongeveer 70% uit vocht, dat door heel het lichaam zit. Dit vocht is belangrijk voor afvoer van afvalstoffen, transport van voedingsstoffen en voor de opbouw van cellen en zuurstof.

Als de functie van het vocht echter verstoord raakt door bijvoorbeeld een ongeval, ziekte, operatie of stress, dan kan er een vochtophoping ofwel oedeem ontstaan. Dit kan voorkomen in alle ledematen, in het gezicht of op de romp.

Ernstige ophoping van vocht (oedeem) heeft vervelende gevolgen. Zo kan het leiden tot bewegingsbeperkingen, pijnlijke lichaamsdelen door spanningstoename, verslechterde functie van spieren en gewrichten of het vergroot de kans op een infectie.

Daarom is het belangrijk om op tijd te starten met oedeemtherapie. Hoe eerder de behandeling plaatsvindt, hoe groter de kans dat de klachten kunnen verminderen. Er zijn verschillende manieren om vochtophoping te behandelen. Uiteraard is dit afhankelijk van de klacht en de vorm van oedeem.

In onze praktijk kunt u voor oedeemfysiotherapie terecht bij Hans van der Vegt

De behandeling

Tijdens de eerste afspraak wordt gestart met een intakegesprek en een lichamelijk onderzoek, waarbij de oedeemfysiotherapeut uw houding en de beweeglijkheid van omliggende spieren en gewrichten beoordeelt.

Daarna zal hij meten in welke mate er sprake is van oedeem.

Vervolgens kan de daadwerkelijke behandeling worden gestart. Deze kan bestaan uit manuele lymfedrainage, oefeningen, compressietherapie (zoals zwachtelen en het dragen van steunkousen) en voorlichting.

De gekozen behandeling en de uiteindelijke behandeleffecten zijn afhankelijk van de ernst, de oorzaak en de duur van het oedeem én van de mate van therapietrouw van u zelf.

Oedeem is een chronische aandoening die voortdurende zorg en aandacht nodig heeft. Daarom zullen er ook adviezen en leefregels besproken worden om in het dagelijkse leven zo goed mogelijk om te kunnen gaan met de oedeemklachten.

Meer informatie kunt u vinden op de website van Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie binnen de Lymfologie: www.nvfl.nl