Wat is Cupping?

Cupping is een eeuwenoude behandelmethode die haar oorsprong vindt in de Chinese geneeskunde. Deze alternatieve geneeswijze met “bollen”, die van verschillende materialen gemaakt kunnen zijn zoals glas, plastic of silicoon, zorgen ervoor dat de huid vacuüm gezogen wordt. De cuppings die we hier in de praktijk gebruiken, zijn gemaakt van silicoon, waarbij je, door in de cupping te knijpen, een vacuüm creëert op de huid. De siliconen cupping laat zich eenvoudig verplaatsen over de huid, door deze vooraf licht in te masseren met massageolie.

Cupping effects:

• Ontspannende, kalmerende en helende werking van het fasciale netwerk.
  • Opheffen van blokkades in het lichaam.
  • Afvoer van afvalstoffen en vocht (lymfedrainage).
  • Stimuleert de productie van collageen en elastine.
  • Verbetering van de elasticiteit en stevigheid van de huid ( o.a. bij cellulite).
  • Verbetering van littekenweefsel, verklevingen en rimpels.

Wat gebeurt er tijdens een Cupping therapie?

Cupping therapie wordt toegepast voor verschillende doeleinden. De cups worden veel gebruikt als massagetool voor het losmaken van de fasciale structuren en bij pijnpunten. Vanuit de oudheid werd de zuigtechniek toegepast om gifstoffen en spierkrampen vanuit het bindweefsel naar de oppervlakte te trekken. Wanneer pijnpunten zich op een specifiek punt bevinden wordt cupping op een vaste plek toegepast. Wanneer de bloedtoevoer echter verbeterd dient te worden naar een bepaalde plek, bijvoorbeeld gewrichten, worden de cups heen en weer bewogen boven het hele gebied. De dieptewerking van de cups heeft een effectieve werking op pijnpunten en vast zittende gewrichten.

Door het ontstane vacuüm wordt de huid deels in de cup gezogen, hierdoor wordt er bloed naar de behandelde plek gezogen. Het gevolg is een betere doorbloeding van het fasciale netwerk en het lichaam ontdoet zich sneller van afvalstoffen (via de poriën).

Een cupping behandeling voelt aan als een stevige massage, hierbij worden tevens de dieper gelegen huidlagen bereikt, het geeft ontspanning en brengt het lichaam weer in balans. Regelmatig cuppen zorgt voor een soepel en gezond fasciaal netwerk. Tijdens de behandeling kunnen er lokaal rode plekken ontstaan, dit is gebruikelijk en deze plekken verdwijnen na enkele dagen. Tevens kan de eerste behandeling pijnlijk aanvoelen doordat het weefsel gespannen is.

Yadira Sille