Manuele lymfedrainage is een erkende verbijzondering binnen de fysiotherapie.

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Er  zijn verschillende vormen van oedeem, afhankelijk van de oorzaak. Een van de vormen is lymfoedeem. Lymfoedeem ontstaat doordat de afvoer van lymfevocht is verminderd en kan voorkomen in alle ledematen, in het gelaat of op de romp.

Als u een of meer klachten uit onderstaand lijstje herkent, kan er sprake zijn van oedeem: zwelling, pijn, vermoeid en zwaar gevoel, slecht genezende wondjes, kleding die niet meer past, haren niet kunnen kammen of minder goed of ver kunnen lopen.

De behandeling wordt gestart met  een intakegesprek en een lichamelijk onderzoek, waarbij gemeten wordt in welke mate er sprake is van oedeem. Daarna kan de daadwerkelijke behandeling worden gestart; deze kan bestaan uit manuele lymfedrainage ( massage techniek waarbij de handen met een lichte druk en een constant tempo, een cirkelvormige beweging maken), oefeningen, compressietherapie (drukverbanden en of therapeutische elastische kousen) en voorlichting.

De gekozen behandeling en de uiteindelijke behandeleffecten zijn afhankelijk van de ernst, oorzaak en duur van het oedeem en van de mate van therapietrouw van de persoon in kwestie. Behandelresultaten kunnen ontstaan in de vorm van omvangvermindering, spanningsafname, pijnvermindering, functieverbetering en afname van infectiekansen. Oedeem blijft desondanks een chronische aandoening die voortdurende zorg en aandacht behoeft.

De manuele lymtedrainage therapeuten binnen onze praktijk zijn:
Hans van der Vegt
Marcel Rupert

Meer informatie kunt u vinden op de website van Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie binnen de Lymfologie: www.nvfl.nl