Kaakgewrichtsklachten

Fysiotherapie bij pijnklachten van het kaakgewricht en/of kauwspieren is een erkende verbijzondering binnen de fysiotherapie. Deze klachten worden ook wel Cranio Mandibulaire Dysfuncie (CMD) of Temporo Mandibulare Dysfunctie (TMD) genoemd.

Symptomen welke veroorzaakt worden door afwijkingen en/of dysfunctioneren van het kauwstelsel zijn o.a.:  knappende, krakende kaakgewrichten, oorpijn, hoofdpijn, vermoeide “stijve/gespannen” kauwspieren, duizeligheid, pijn voor het oor, uitstralende pijn naar hoofd-halsgebied.

De verstoring van de normale functie van het kauwstelsel kan leiden tot problemen met bijv. kauwen, gapen, afhappen van voedsel, praten, de mondopening, zingen, het bespelen van een muziekinstrument.

Over het ontstaan van klachten in het kauwstelsel zijn veel theorieën ontwikkeld. Er is echter geen bepaalde oorzaak aan te wijzen. Ze kunnen ontstaan door verkeerde belasting, verkeerd gebruik (klemmen of knarsen) of door overbelasting (kauwgom kauwen). Ook kan de oorzaak tandheelkundig zijn (standsafwijkingen van onder- en bovenkaak, tanden en kiezen).

De diagnose CMD of TMD wordt meestal door de huisarts/ tandarts gesteld.

De fysiotherapeutische behandeling bestaat uit het herstellen of optimaliseren van de functie van het kauwstelsel (gewricht en spieren). Om een goed behandelresultaat te komen is uw medewerking  en inzet echter van groot belang; bijv. bij het afleren van bepaalde gewoontes, het dragen van de opbeetplaat of het doen van oefeningen.

De kaakgewrichtstherapeut binnen onze praktijk is:
Marcel Rupert

Meer informatie kunt u vinden op de website van de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Tandheelkunde:  www.nvof.nl

Stel uw vraag per e-mail
info@fysiotherapie-olst.nl